Direktlänk till inlägg 28 augusti 2009

Varning för Svensk Fondservice AB

Av Camilla Lindholm - 28 augusti 2009 16:27

Förra året lät jag Svensk Fondservice ta hand om och placera mina PPM-pengar. Det gjorde de bättre än om jag själv skulle ha gjort det men iom att jag fick ett bättre pris och resultatutveckling hos ett annat bolag så valde jag att inte fortsätta med Svensk Fondservice. Döm av min förvåning när jag idag (efter 30min i telefonkö - det var väl 1000 andra missnöjda kunder som ringde samtidigt) fick veta att det inte gick. Det skulle jag gjort innan den 5aug, fakturan kom några dagar senare. Hur ska man som kund kunna veta detta när ingen påminnelseinformation gått ut. Ja det stämmer antagligen att det stod någonstans på det finstilta pappret jag fick i aug förra året! Ingen vettig människa kan väl ha det i huvudet i ett ett framåt. Så varna alla ni känner för detta företag....grrrrrr

 
ANNONS
 
Ingen bild

MelloW

24 september 2009 10:51

Inte för att vara den som är den men när man ingår ett avtal gällande något så viktigt som sina pensions pengar får man nog ta sig i kragen och läsa det finstilta.
Jag brukar inte göra det heller men då gäller det vanliga köpeavtal, men om jag ska be någon annan trixa med min pension så vill jag nog veta vad som gäller och vad dom får/inte får göra.
Man kan inte sticka huvudet i sanden och skylla på företaget när dom säkerligen har skrivit med detta i det avtal du har godkännt...
Ta skiten och lev med det, du ser ju inte ut att ha 10 år kvar till pension så det kommer nog att lösa sig alldeles utmärkt för dig ändå! =)

MVH: Mellow

 
Ingen bild

Camilla

24 september 2009 23:39

Ja så kan man ju tycka och jag har antagligen läst det, brukar vara ganska uppmärksam. MEN det borde räknas som god företagssed att skicka ut en faktura innan uppsägningstiden gått ut. Även om man läst det finstilta för ett år sedan kan det vara svårt att komma ihåg det exakta datumet för uppsägning. Jag vill ju även utnyttja tjänsten som jag betalt. Men, jag har betalt min räkning, sagt upp avtalet och ordnat så att ett annat bolag förvaltar mina pengar gratis det här året. Där ser man :)!

 
Ingen bild

Fundersam

12 oktober 2009 09:39

Kan du tipsa om det andra förvaltarbolaget?

 
gustav

gustav

12 oktober 2009 19:35

Det är så det fungerar hos alla företag. Ta försäkringar som ett exempel. Då förnyas tjänsten också automatiskt. Du kan tyvärr inte skylla på företaget i detta fall eftersom som mellow nämnde, det är din uppgift som konsument att titta igenom avtalen.. Jag har noll koll på ppm systemet och jag köpte deras tjänst för några månader sedan. Tycker att det fungerar bra hittills, jag har redan tjänat ihop bra mycket mer än årsavgiften på det så jag skulle faktiskt istället för att varna, rekommendera tjänsten

http://gustav.bloggspott.se

 
Ingen bild

ME

28 oktober 2009 22:42

Jag håller just nu på med samma sak. Enligt det muntliga avtalet så var det ett år jag förband mig för och inte mer. Jag har bestridit min faktura och har varit i kontakt med konsumentombudsman. Svensk fondservice har fått mycket klagomål. Enligt konsumentombudsmannen jag pratat med får företag inte ha ett avtal där uppsägningtiden blir ett år. Ska bli intressant och se hur allt löser sig. //M

 
Ingen bild

ME

30 oktober 2009 00:59

Jag har idag fått rätt emot svensk fondservice och de har makulerat min faktura. Konsumentombudsmän (kvinnor) är jäkligt duktiga på att ge råd. Avtal får inte förlängas automatiskt (endast försäkringar eftersom det kan innebära en ekonomisk risk). Det finns domar både i göta hovrätt samt i marknadsdomstolen. När jag informerade svensk fondservice om detta samt talade om att jag var berädd på att driva detta vidare gav de med sig. En sak har jag lärt mig av allt detta.... Tacka nej till allt som säljs via telefon. Hoppas någon kan ha nytta av detta inlägg.

 
Ingen bild

adam k

13 november 2009 19:45

Jag förstår inte mig på den negativa kritiken Svensk fondservice får. Jag är rätt intresserad av ppm och tycker att det är kul att hålla men har dock inte tid till att se över mina fonder. Därför har jag anlitat dom och det går hur bra som helst. Jag har tjänat riktigt bra med pengar i år. Tyckte att killen som ringde upp mig också han var riktigt trevlig.

 
Ingen bild

David F

22 december 2009 21:03

Tänkte flika in att jag har Svensk Fondservice och är grymt nöjd än så länge, inga problem alls hittills, får mail och sms när det är dags att kontrollera/byta fondportfölj. Här kommer ett citat som kan vara intressant;
E24.se's 2005-2009-undersökning redovisad i november:
"Men det finns också PPM-förvaltare som misslyckats. Marknadsledaren Monetar/Nordisk Fondservice med cirka 100 000 kunder och cirka 5 miljarder under förvaltning är sämst i klassen." -Antar att det är därför du bytt.
Synd att du fått så dålig kontakt med Sv.F S, hoppas att de sköter den bättre i framtiden.
TIPS:
Kollat runt på alternativ och "Aktiva Fonder" är bäst hittills med en ökning på 202 procent, under samma tid har premiesparfonden ökat med 20 procent.

 
Ingen bild

David F

23 december 2009 23:58

Ökningen gäller deras portfölj 'Global tillväxt', perioden 2005-2009.

 
Ingen bild

Lassee

2 februari 2010 14:49

Jag har haft stora probem med Svensk Fondservice. De är oseriösa och har fått massor av klagomål:
http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=124686#127707

De har 12 anmälningar mot sig på Konsumentverket!!!!

 
Ingen bild

Fredde

21 februari 2010 18:04

De ringde mig i dag, vilken turordning på listan vet jag inte, men de har iaf ringt mig några gånger.. Tackat nej och sagt att jag inte vill ha me dom o göra, men likförbannat så ringer dom..
De påstår bla ha insyn på mitt PPM konto, han påstod att jag inte gjort några aktiva val, väldigt spännande info som de 'tror sig ha fått tag på' ... REN BLUFF!!!

Ta reda på fakta Svensk Fondservice innan ni ringer mig nästsa gång ..

 
Ingen bild

G

22 februari 2010 14:05

Till Fredde:

Jag tror du missförstod personen som ringde. Har själv jobbat för Svensk Fondservice och anledningen till ditt missförstånd är att 80% av Sveriges pensionssparare inte har gjort något aktivt val gällande deras ppm pengar. Därav antagandet att du inte heller gjort det.

 
Ingen bild

Göran

23 februari 2010 10:18

Tyvärr gick jag också på den vältaliga försäljaren. Dom fick ta över mina pengar och efter ett par veckor skickade dom en räkning från Flexil Finans med förseningsavgift på min första räkning, jag ringde och klagade och fick rekommendationen att betala innan den blev ännu dyrare så jag sa upp den på stående fot, dom ska inte få ha hand om mina pengar.

 
essbeck

essbeck

1 mars 2010 15:09

Fick en påringning av dem för några minuter sedan. Jag sa att jag inte är intresserad. Då sa tjejen i telefon. Är du inte intresserad av din pensionsförsäkring. Jag la bara på.

Jag tänker så här. Om deras produkt är så jävla bra så skulle de inte behöva sälja den över telefon.

http://essbeck.wordpress.com

 
Ingen bild

realist

22 mars 2010 11:21

Alla rådgivare/förvaltare följer samma regler. Svensk fondservice är inget undantag, utan arbetar som alla andra i branschen. Du kan ju sköta dina fonder själv om du nu är så missnöjd, så får vi se hur det går...

 
Ingen bild

leena

29 april 2010 20:22

Min dotter har blivit trakasserat av denna företag och nu har de skickat inkassohot för något min dotter INTE har skrivit under...Hon ska gå vidare med detta! Förbannade säljare, låt folk själv välja var man ska bevara sina pengar för pension!!

 
Ingen bild

anonym

6 maj 2010 01:48

Till realist:
Alla rådgivare/fondförvaltare följer absolut INTE samma regler. dessa två tjänster är två helt olika saker. Svensk fondservice sköter heller inte om fonderna utan man måste faktiskt göra detta själv, s.f ger dig endast TIPS på vilka fonder du kan byta till, men du måste faktiskt göra jobbet själv, du betalar alltså en avgift på 579kr per år till någon som INTE har tillstånd från finansinspektionen att förvalta dina pengar + att alla byten måste göras av dig själv. Du får alltså sköta ditt egna sparande ändå.

Ska jag rekomendera en förvaltning som faktist är bra så kan jag rekomendera Monetar pensionsförvaltning. Såg lite längre upp att någon skrev om Monetar och att dem gick sämst. Monetar/Nordisk fondservice inte är samma sak. Däremot stämmer det att det FANNS en portfölj som hette global tillväxt, denna portfölj finns dock inte kvar för att företaget inte var nöjda med resultatet, däremot blev faktiskt resultatet bättre än för dem som inte hade gjort val själva, så man hade alltså ändå gått plus.
Sedan är det även så att Monetar är en av de FÅ förvaltarna som faktiskt har tillstånd utav Finansinspektionen att förvalta folks ppm-pengar. De gör en daglig bevakning av alla nästan 900 ppm-fonder PLUS sköter alla byten åt en, man får även regelbundet ut brev för att hela tiden kunna följa sin utveckling. Sedan är de dom ända på marknaden som faktiskt erbjuder ett efterlevandeskydd i tjänsten, i dagsläget fördelas alla era pengar på övriga sparanden i Sverige om någon skulle hända er. Som kund hos dem så ser de till att din familj får dina pengar om något oväntat händer dig. Detta för 575kr per år.

Så slutligen, vill man inte göra byten själv så ska man alltså inte välja Svensk fondservice, de ger endast TIPS. Dom är en rådgivningstjänst som inte har tillstånd att utföra byten. Se till så ni får en Förvaltningstjänst MED tillstånd som tex. Monetar. Dessa företag sköter ALLT åt er

 
Ingen bild

Mathilde S

11 maj 2010 18:41

Först och främst, nej Monetar och Nordisk fondservice är inte samma sak, däremot ägs båda av samma bank nämligen den danska banken Capinordic numera. Har själv jobbat för Monetar men vet att numera placerar de pengarna partiskt och deras genomsnittsavkastning är inte alls på samma nivå som Svensk fondservice. Rätta mig om jag har fel.

 
Ingen bild

MrB

3 juni 2010 23:29

Det va någon liten tjej som ringde mig från det bolaget idag, Hon pratade som om hon kände mig. När jag läst om bolaget så lägger jag hällre mina pengar på casino än hos dom.
/ Kings

 
Ingen bild

Calle

17 juni 2010 13:38

Såg att någon skrivit tidigare om Monetar och Nordisk Fondservice. Viktigt att påpeka där är att Capinordic Funds har gått i konkurs. (Inte Capinordic Bank, märk skillnaden.) Nordisk Fondservice har inte längre någon egen verksamhet utan är helt integrerat i Monetar.

http://www.twoship.com

Exakt samma sak som Svensk Fondservice, fast gratis. Som medlem får du ett mail när det är dags att gå in på hemsidan och kolla deras vilka fonder dom rekommenderar. +476 % sedan 2001.

 
Ingen bild

S

6 juli 2010 17:29

Till göran. Såhär är det faktiskt: Svensk fondservice är en rådgivning och nigen förvaltare, så det betyder att vi inte TAR era pengar utan vi låter er ha insikt i allt vi gör. Tjänsten fungerar jättebra för mig.

OBS! ALLA företag har både bra och dålig kritik!

 
Carin

Carin

6 juli 2010 17:55

Nu har de tillstånd och förvaltning så man slipper göra byten själv.
Nöjd med avkastningen iallfall även om de var lite snabba på att fakturera.

http://www.ekonominyheter.se/pressmeddelanden/sven

 
Ingen bild

T

15 juli 2010 11:08

Alla förvaltningsbolag får klagomål så är det, det finns alltid missnöjda kunder.
tror ni som klagar då att några kunder som är nöjda skulle skriva att dom är nöjda?

tänk efter lite....

jag själv använder mig inte av såna företag, jag kör själv ! det är absolut bäst!

 
Ingen bild

Stevebob

11 augusti 2010 00:37

Kan användaren med namnet ME skrivet 30 oktober 2009 00:59 höra av sig till mig. Jag vill gärna ta del av konsumentverkets information.Samma sak har hänt mig och jag vill klämma åt dom.
/stevebob

 
Ingen bild

karin

12 september 2010 11:42

Hej!
Har just haft värsta fighten med sensk Lurservice som jag numera kallar dem. Blev uppringd av en kille i somras och vi kom överens om att han skulle skicka information om företaget. Killen skulle promt spela in detta på band. Spela in? Spela in för att skicka information låter för mig helt obegripligt! Tre gånger frågade jag killen om jag verkligen inte förband mig till något. Han lovade mig det. Tre v senare kommer en inbetalningsavi!! Jag blev galen, ringde upp dom och fick rätt då de hörde mig på bandet. fakturan kunde rivas. Ytterligare en mån efteråt kommer trots detta påminnelse och hot om inkasso!! Jag blev fly förbannad och ringde upp igen, bad att få personligen prata med killen som lurat mig. Han fanns givetvis ej på plats. Jag kommer att gå vidare med detta, eftersom de en gång gav mig rätt att riva fakturan! Sjuka försäljningsmetoder!!!

 
Ingen bild

Johan

26 september 2010 00:01

Detta företag har hjälpt mig mer än något annat med mina ppm pengar, är väldigt nöjd med deras tjänst, ni som klagar kan ju ärligt talat inte riktigt ha alla hästarna i hagen. Dom ser ju faktiskt till att mina pengar placeras i dom fonder som går bäst i och med att dom är opartiska, får mycket bra info månadsvis om hur det går, är alltså som sagt mycket nöjd.

 
Ingen bild

Eva

27 september 2010 23:19

Efter att ha läst alla kommentarer ovan är det inte lätt att ta ställning till vad som är rätt eller fel. Finns det någon som vet om det finns någon samlad bedömning från ex ngn konsumentrådgivare kring detta?

 
Ingen bild

Nicklas

14 oktober 2010 12:01

Jag ingick ett avtal med svensk fondservice idag, när jag läser här blev man inte ett dugg klokare (hurvida jag gjort "rätt" eller "fel")
Men att de gjort de vinster de utger sig för att ha gjort är ju iaf sant, och de tar bara ut avgiften om du går med vinst.
Blev lovad att ha papperna i lådan i morgon, har 14dgr på mig att ångra mig om jag efter att ha läst genom det ändrat min åsikt.
Att man ingår bundna avtal är väl inget nytt? har ni nollkoll på sådant bör ni kanske inte ingå några avtal alls?

 
Ingen bild

lurad

27 oktober 2010 18:11

ser att ni pratar gott om Monetar lite längre upp, glöm det bluffbolaget, påstridiga säljare som inte fattar att ett nej är ett nej, reggar dig ändå. Placerar dina pengar i egna bolag som går kass, bara att Googla på dom

 
Ingen bild

Matte

14 november 2010 07:53

Jag kan inte uttala mig om tjänsten som Svensk Fondservice har där emot så är jag riktigt förbannad över deras försäljningsmetoder.

Min fru blev uppringd av dem och som vanligt så kommer ett samtal mitt uppe i vardagen med skrikande ungar och stress. Min fru uppfattar igenom hela samtalet att hon inte förbinder sig till något utan hon ska få information hemskickat. Därefter ska de då spela in det hela. Den slipade säljaren lyckas inte bara sälja in tjänsten för min frus räkning utan även att de ska skicka samma info till mig på hennes begäran!

Eftersom hon hade uppfattat det som att det skulle var info de skulle skicka så är man naiv nog att tänka att då läser vi igenom det i lugn och ro och fattar därefter beslut om det är intressant att gå vidare eller inte. Nej, då är det i själva verket så att avtalet är ingånget i samband med telefonsamtalet och klockan på 14 dagar har börjat ticka vilket självklart löper ut innan vi sätter oss med det i samband med att vi ska betala räkningarna i slutet på månaden. Dessutom, första påminnelsen som kommer så har fakturan direkt gått över till ett annat företag som hotar med inkasso om man inte betalar på 7 dagar.

Jag ringer upp och de viker inte en tum för några argument utan dumförklarar min fru.

Strikt juridiskt har de säkert en välformulerad text som kan tjäna som avtal med moraliskt/etiskt är de ute på riktigt tunn is.

De får kunder som känner sig lurade, de ger olika budskap i säljsamtal och i inspelning, de hetsar fram beslut som dessutom inte uppfattas som ett beslut, de har korta tider för uppsägning, de lutar sig på telefonsamtal som avtalsbindning, de låter personer teckna sig för tjänster för andras räkning, de hotar med inkasso precis i början av en relation.

Jag är som folk är mest och vågar inte driva det till sin spets med risk att dra på min fru ett inkassoärende och eventuellt en betalningsanmärkan så de kommer lyckas i sitt verkliga uppsåt och få 2 * 579 kronor men vi har självklart sagt upp allt med dem och vill inte någonsin ha med dem att göra.

Det känns som om deras affärsidé inte är att förvalta folks pengar utan snarare att mer eller mindre lura på folk ettårsabbonemang. Rent bondfångeri med andra ord.

Hade de varit seriösa så hade de inte aktiverat något avtal förrän man betalar då hade de sluppit irriterade kunder som känner sig lurade. Om man är trygg i sin produkt och vill ha nöjda kunder och även nöjda personer som inte vill ha deras tjänster så kan man visa lite ödmjukhet när folk hör av sig och vill avbryta det hela, något man inte hade uppfattat att man ens hade påbörjat. Visst har min fru varit naiv i det hela men ett företag borde kunna hantera det och inte göra allt för utnyttja det.

Inget ont utan att det för något gott med sig, nu har vi förnyat NIX, måste visst göras var tredje år, samt inför en 0-tollerans mot telefonsäljare hur bra och hur gratis den än låter. Förr har jag haft en ganska trevlig aproach i mina "nej tack" men numera får de ett trevligt nej, därefter ett otrevlig nej och därefter så är det lur på.

 
Ingen bild

Robban

18 november 2010 20:39

Tävlingens kanske mest frestande erbjudande ligger i kväll bokstavligt talat framdukat på ett bord.
Roberto erbjuder de svältande deltagarna Sara Shalabi och Margareta Kingham en italiensk middag bestående av napolitanska köttbullar fyllda med parmesanost - lagade av programledaren själv - eller ett brev som kommer hjälpa dem i den stundande tävlingen.
– Jag tycker vi ska ta brevet, säger Sara utan att tveka och får medhåll av Margareta.
Det får Paolo att reagera.
– Vänta, vänta, vänta. Ni väljer alltså brevet framför mina köttbullar?

 
Ingen bild

Gustav

3 december 2010 15:08

Matte jag har jobbat med telemarketing och vet precis hur det går till (blev även uppringd av Sfs och köpte deras tjänst, vilket har varit mycket lyckat då jag hittills har fått en mycket bra avkastning).

Att din fru uppfattade att hon skulle få hem info är mycket märkligt eftersom anledningen till att de spelar in samtalet i slutet är för att säljcheferna ska kunna kontrollera att det är ett riktigt sälj och att inte säljarna bara lurar på kunderna något. I det samtalet fick jag samtycka till att ingå avtal med dem i 12 månader för ett pris á 579 kr och vad jag vet så är det en mall som alla säljare måste använda. Ledsen att säga det men om din fru har accepterat detta och uppfattat det som att få "info" så säger det mer om din fru än om företaget eftersom i slutet av samtalen är det alltid en bekräftelse, för att konsumenten förstår att denna faktiskt ingår ett avtal och inte bara får hem info. Dessutom så borde man som konsument känna till distansavtalslagen som säger att man har 14 dagar på sig att ändra sig. Det är lätt att ta sånt här lättvindigt men om din fru nu var naiv och trodde det var info men gav en bekräftelse till företaget och INTE ringde inom 14 dagar så är inte det företagets fel.. Känner inte till något företag som bryter ett avtal efter att ångertiden har gått ut. Ps. Tycker att när ni ändå har betalat för tjänsten så borde ni använda den, även fast ni har synpunkter på deras försäljningsmetoder så är det en mycket bra produkt..

 
Linnejha

Linnejha

12 december 2010 18:45

Svenskfondservice är det bästa som hänt mig, jag jobbar där, tar hjälp av dom och hela min familj. vi är ett seriöst företag och är duktiga på det vi gör. ALLA förvaltare kan inte garantera något för ingen kan se in i framtiden...
Och att du inte betalade inom 14 dagar är väl ändå inte SF :s fel? Eller hur? Klandra inte ett duktigt företag för dina egna misstag!

http://linnejhas,blogg.se

 
Ingen bild

Pekka-Erkki

30 december 2010 12:33

Deras säljare är tydligen helt tröga i huvet. Säger man nej så är det nej. Har man fått deras så kallade info och varit smart nog att avbryta det hela innan perioden på 14 dagar gått ut då ringer deras säljare titt som tätt och försöker pracka på en skiten iallafall..

Lagstifta så vi slipper Svensk fondservice!

 
Ingen bild

Johan

9 januari 2011 02:03

Jag använder mig av Samuelssons Rapport och Brafondval.se. Jag får ett email en gång i månaden med byten av PPM-fonder och för 2010 hade jag en avkastning på över 33%! Mycket bättre än de flesta andra rådgivare. Ett litet tips för er som inte prenumererar ännu eller är missnöjda med det ni har idag. mvh Johan

 
Ingen bild

JohnnyBoy222

30 januari 2011 16:27

Har precis avslutat ett samtal med SFS. Och efter att själv ha jobbat i mer än 15 år med försäljning så vill jag nog påstå att mitt beslut att byta karriär var sunt. När det gäller "ångervecka" eller distansköplagen så gäller det from då du fått varan/tjänsten INTE när säljaren fått napp. Det vill säga det datum du fått hem vad det nu är. Dessutom tänk på att aldrig svara positivt på ngt i samtalet, vilket är svårt. Tänk på momentet i "Parlamentet" där de inte får säga "ja eller nej". Man kan alltid svara undanglidande som exvis "visst låter det här bra eller vad säger du?". Svarar man då som man brukar "jo, det är väl inte fel att tjäna pengar". Då tolkas det som ett ja! Säger man istället "alla vill ju tjäna pengar". Är chansen att sumpa säljarens hit större. Glöm inte att man behöver inte alltid svara när säljaren snackar och sen tar en konstpaus. Utan låt det istället vara tyst och se vad personen säger därefter.....

 
Ingen bild

Friskus

22 februari 2011 06:02

Svensk Fondservice tar 679 SEK/år, men med deras rådgivning FÖRLORAR man pengar på att följa deras råd, om man jämför med att vara kvar i "soffliggarfonden" - Premiesparfonden.

Under åren 2009 och 2010 så var det bara en(!) fond av 6 (Maximal tillväxt under 2010) som var något bättre än soffliggarfonden. Dvs alla deras kunder hade tjänat en hacka genom att låta bli att följa deras råd.....

 
Ingen bild

Rickard

25 februari 2011 22:18

Svensk Fondservice är det företag som gått ut stort och ställt sig utanför de andra företagen, på de sättet att de vill bli bäst som alla andra vill. Men det ni alla säger att ni blir påtvingade och det inte går att säga upp tjänsten, etc etc. är bara skitsnack!
Det är ingen förvaltare på hela marknaden som har någon uppsägningstid & bindningstid just eftersom det handlar om sin "framtida lön" det är oftast mycket pengar det handlar om, en anledning till att ingen kör med det, det andra är att nästan alla som svarat på den här tråden, majoriteten har ett mobilabonnemang hos någon operatör. Hur är det där då? jo du BINDER dig till tjänsten antingen 18 / 24 månader. Det ända svensk fondservice gör är att de hjälper till i samhället och skaffat sig 75 000 privatpersoner på 3 år vilket är väldigt mycket. Kolla på t.ex Monetar & Solidar, de båda har hållt på sen 2002/2003 och de har skaffat sig 100 000 kunder på 9 år, ni ser ju själva skillnaden. Svensk fondservice har de bästa ansvariga förvaltarna i sverige. Det är de som ser över allt och gör byten.
Om ni inte vill att de ska hjälpa er att tjäna pengar och få en bra pension, utan leva på 3-4 tusen i månaden för att inte skött sin pension, gör det!

Det är bättre med Opartiska förvaltare så som Svensk fondservice för de använder sig av hela PPM systemet och inte bara ett visst antal som t.ex banker gör.

 
Ingen bild

Hugo

30 mars 2011 07:35

Svensk fondservice är riktiga klåpare.
Jag har avslutat mitt konto hos dom och fått det bekräftat.
Ändå har dom låst mitt PPM konto 3 ggr för att dom försökt logga in.
Dom har t.om skickat ett SMS där dom berättar att dom låst koden. Detta 3 månader efter att jag fått bekräftat att jag inte längre är med i deras lilla superduper klubb.
Funderar om man kan anmäla dom för dataintråg/försök.
Får se vad PPM svarar på mitt mail och hur man kan göra när någon annan försöker hacka sig in.

 
Jakob

Jakob

17 juni 2011 11:44

Svenskfondservice är ett seriöst företag ni som säger att ni kan få allt Svenskfondservice erbjuder på banken ÄR SÅN SKITSNACK

http://url

 
Jakob

Jakob

17 juni 2011 11:47

att det står "JÄTTE MYCKET KLAGOMÅL" sök på dom kände ex telia tele2 företagen så ska ni se hur mycket klagomål dom har.....

http://URL

 
Ingen bild

Oscar

6 juli 2011 18:54

det är väll inte svenskfondservice fel att du "GLÖMMER" att säga upp det ifall du inte vill forsätta jag är en av dom som suttit här sen dom starta 2008 och jag är grymt nöjd med dom , så du kan ju inte skylla på att du "GLÖMDE" kolla igenom det hela och sen bli arg på dom....

Camilla Lindholm

7 juli 2011 15:56

glömde och glömde undrar hur många som kan hålla ett datum utan en enda påminnelse i huvudet i ett år. Brukligt hade väl varit att skicka ut fakturan i god tid INNAN tiden gått ut. Det känns konstigt att skicka en faktura efter att tiden faktiskt gått ut, då blir det ju en påmnnesleavgift pga att man glömt betala. Alla andra fakturor jag fått har sänts ut i god tid innan sista förfallodatum, antagligen för att man ska få en rimlig chans att hinna betala eller säga upp abonnemanget. Men detta var så länge sedan nu att jag helt suddat ut Svensk Fondservice ur mitt medvetande haha. Jag har annat att pyssla med...som att träna tex

 
Ingen bild

Matt

19 juli 2011 14:22

Beware SvenskFondservice and probably any other telephone sales company if you dont understand swedish that well.

I dont want to be in SvenskFondservice anymore, but since i waited until i got an invoice for the next year before saying I wanted to quit, they are telling me its too late and i have to pay.

And all the customer service guy will do is read me the regulations, tell me that i need to pay, tell me that the name of the fund is "SvenskFondservice" therefore i should expect it to all be in swedish.
Of course it is in swedish, thats not the point, and what the rules and regulations are is also not the point.

The point is customer service
And that if you only have rules, you dont necessary get justice or a just result.

Point 1 - i dont want to be in the fund anymore.

Point 2 - They dont make it easy to know how to get out of the fund, it is apparantly in the fine print of a letter that told me about the results of the fund for the last year.

Point 3 - they would rather be intolerant to the fact that I am a few weeks late and demand payment, and create an angry customer

Point 4 - A company with good customer service would allow exit in this situation because they know that angry customers will tell their friends and give the company a bad image

Point 5 - Reading some of the above comments (thanks to google translate) gives me the impression that SvenskFondservice has a key business strategy of making the window of opportunity to leave small, and in the fine print.

 
Ingen bild

Matt

20 juli 2011 10:17

Just a follow up to me post yesterday.

About half an hour after i posted my experience on "r e j t a . s e" i got a call back from a more senior customer service person, who was very apologetic about the customer service response i had received, of course they will take the bill away, and he was keen to emphasise that they are not a difficult company to work with, that the person i had been talking to was new in the company, and wished my luck in the future. That was exactly the kind of service one wants to see. So a good ending.

 
Ingen bild

Tommy Cavallin

5 oktober 2011 12:01

Så har nog dom flesta fondbolag skulle jag tro...

 
Ingen bild

Karro

6 oktober 2011 10:47

Fick just samtal från dem.
- APfonden gick back 17 procent i August.
- hur gick det för er i augusti?
- det har jag tyvärr ingen information om. Men vi gick plus 24 procent 2010.
- hur gick det för APfonden 2010?
- det har jag tyvärr ingen information om.
- kan du skicka information så jag kan göra en seriös jämförelse?
- känner du till distansköplagen?
Arrghhhh!
Nej, han kan inte skicka någon info utan att jag ingår avtal med honom på telefon. Hur oseriös får ett företag va?

 
Ingen bild

Ingrid

13 november 2011 18:55

Har just haft ett låååångt samtal med SFS. Och min princip är att ALDRIG ingå några avtal per telefon. Jag vill ha info. hemskickad så att jag kan läsa och jämföra i lugn och ro. (Jag har lärt av min egen dumhet nämligen, har blivit blåst förr via tele)
Säljaren som ringer mig har väldigt svårt att förstå att jag inte vill nappa på erbjudandet i dag. (Vem vill ta tag i PPM mm en söndagkväll förresten?)
Att skcika hem info kan han göra, men då är jag kund hos dem från och med att jag fått infon i min brevlåda!!!!!!!!!! Men hallå, hur seriöst låter det?
När jag säger att jag vill gå in på nätet och läsa om dem innan jag binder mig till något så är han än ivrigare att få mig att gå med på en bandinspelning. Och bara jag hör bandinspelning så ser jag rött. ALDRIG!!
Och nu när jag läst här så är jag glad att jag stod på mig och inte gick på hans fina snack. Visst läser jag både positivt och negativt om SFS här men det negativa överväger nog.
Tack för alla bra kommentarer här i denna tråden, det hjälpte mig i mitt beslut.

 
Ingen bild

Janne

25 november 2011 12:10

Det här företaget använder bondfångarmetoder för att värva sina kunder, jag begägärde att få information hemskickad för att få studera i lugn och ro, men jag fick efter 14 dagar ett välkomstbrev där de tackade för att jag hade valt dem som fondförvaltare och så hade de dessutom kapat min PPM inloggning. När jag kontaktade kundservice så menade de att jag ingått ett avtal med dem när jag beställde informationen som ingick i välkomstbrevet och att min ångerfrist hade gått ut 2 dagar innan jag fick välkomstbrevet. Nu ligger jag i strid med det här superoseriösa företaget

 
Ingen bild

M

7 januari 2012 19:38

Ja herreguud! Fick igår mitt andra samtal inom 3 dagar av Svensk Fondservice.
Jag sade direkt att jag har policyn att ALDRIG någonsin säger ja till telefonförsäljare, och att jag alltså INTE är intresserad.
Försäljaren börjar då ifrågasätta hur osmart det är av mig att inte vara intresserad av min pension.
Jag fortsätter säga nej säkert 8-10 gånger och att jag inte vill fortsätta samtalet.
Det hela är väldigt obehagligt, och säljaren är faktiskt rätt otrevlig/hånfull, och till slut säger jag att NU LÄGGER JAG PÅ, för JAG ÄR INTE INTRESSERAD!
I hela samtalet säger han mitt förnamn flera gånger, och bara det får mig att bli irriterad av "dagis-nedlåtande" sättet att prata med mig som till ett barn.
Måste säga att jag en lång stund efteråt kände mig verbalt våldtagen (ursäkta liknelsen), och undrar verkligen vad säljarnas instruktioner är.

 
Ingen bild

Gunilla

10 januari 2012 09:15

Oj Oj... känner mej mer villrådig än någonsin nu. Blev oxå upp ringd i ett stressad stund o blev inte av med denna pratkvarn som malde...jag ville ha info hem o de skulle jag få,,,men innan jag visste ordet av så hade hon rabblat o spelat in,,,suck,,jag avbröt o förklarade att jag EJ vill binda mej förrän jag läst först..o då blev svaret att turordningen var såan att läsa in o sedan få hem info...MEN när de var klart så sa hon att jag gjort mitt VAL... Suck... NU e jag i klistret o kommer ej ur...<Känner mej blåst...stressad situation o söndag kväll , stugan full m gäster o Hon gav sej ej med sitt snack,, FAn att ja ej la luren på i örat..

 
Ingen bild

Susanna

23 januari 2012 13:52

Akta er för svenskfondservide, den allra bästa indikationen på att ett företag inte är seriöst är när de har koll på sådana här konversationer och läger sig i. Ni kan vara i princip säkra på att varenda positiv kommentar i själva verket skrivits av svenskfondservise själva.

 
Ingen bild

Enoch

31 januari 2012 12:09

Ja, säljaren som pratade med mig var RIKTIGT nedlåtande och jag blev så förbannad för jag gjorde ett ärligt försök att sätta mig in i hur det funkade med pensionen och deras tjänst.. "Jo, det är ju så här Enoch..." upprepade han 50 gånger på bred stockholmska när han skulle förklara för lilla mig hur det gick till ute i stora världen...

Efteråt har jag försökt ta reda på lite info om pension. Det är typ 15% av den allmänna pensionen som kan förvaltas aktivt och placeras i fonder/aktier. Det är alltså en ganska liten del av pensionen som ska förvaltas. Om man som jag studerat och jobbat deltid fram till 30 års ålder motsvarar deras avgift en ganska stor procent av det totala kapitalet. För mig var det inte lönt, även om de nu skulle vara så bra som deras spinn-doktorer på denna blogg propagerar...

 
Ingen bild

lisa

4 februari 2012 00:23

Hej såg ditt mail och kan inte mer än att meddela alls.. sfs är en bra tjänst där du kort och gott kan lägga dina pengar i säkra händer.. två år i rad har dom fått bäst uppkastning och är helt opartiska (det vill säga äger inga egna fonder och kan så sätt inte tjärna pengar på dig utan MED dig. vet inte riktitgt vad jag betalar för de men tyckrt inte pricet är så mycket då dom ökade min premiepension med 17000:- förra året och är mycket nöjd.. sen har dom ingen uppsägnings tid eller bindningtid så vad som hände dör fördig vet jag inte helt säkert.. Det kanske va en ny stackare på jobbet som inte viste riktigt vad som gällde? Dom står ju också under finandsinspektionensupsyn så dom följer ju alla lagar ochbregler för att ta hand on dina pengar.. jag är iaf väkldigt nöjd med mitt val och tycker inte att när det väl kommer upp ett bra seriöst företag och system som verkligen fungerar att de ska få en massa dåliga rykten på sig om sånna små grejer när man då kan kolla på helhetan..

 
Ingen bild

anna-carin

4 februari 2012 00:51

Men shit snälla lyssnar inte ni människor? Är alla så jäääävla trångsynta? Fonder idag går dåligt.. det är därför ni får så mycket samtal. och nej jag jobbar inte för sfs utan har gjort jämförelser själv och är mycket väl insatt i detta. Efter att ni gjort en registrering har du 14 dagars ångersrätt.. hör ni då inte av er och tackar nej så blir ni kunder där.. då får ni betla också årsavgiften.. men det säger dom också i de muntliga avtalet.. det finns 800 fonder så det är ju bara att välja själv då.. sköt er själva eller låt experter fixa detta.. men 700:- på ett helt år ääääär inte mycket finns delbetlning.. tänk på hur mycket ni kan få ut från de.. Ooooerhört mycket pengar.. sfs står också under finandsinspektionens tillsyn så vem de nu va som skrev nått om de är ju helt ute och cyklar.. detta är inget dåligt bolag, inga skumma grejer.. tjärnar inte vi några pengar här gör inte dom de heller.. det är som för bankerna, är de ingen som tar lån så går bankerna under.. Tänk er att ni köper en trisslott, det gör varända människa , men varflr? Ni vet ändå inte om ni vinner nått? Sen finns de spela på hästar där man vinner mest.. men vi kanske inte är så insatta och behlver då hjälp med vilka hästar man ska satsa på! Folk är fööölr trångsynta idag... har gjort jämförelser själv och kan heeelt ärligtbsäga att sfs går bäst till och har gjort detta i 2 år nu..

 
Ingen bild

Unni

22 februari 2012 22:51

jag har också blivit hotat med inkasso och har inte skrevet under några papper. är det inte lov att ombestämma sig har aldrig upplevet så mycket smutskast om de andre företagene av dom jag har pratet med. Jag kan inte välge själv. Jag är kun interesserad av sakelig information ingenting annat. Inte att den forfalteren gör dom felen och dom gör dom felen. dette är smutsig

 
Ingen bild

Jojje

23 februari 2012 16:02

Ni som prompt vill ha Svensk Fondservice kan gå in på pensionsmyndigheten.se och hitta deras fonder på "Sök fond". Sök bara på deras namn så hittar ni fonderna och vips har ni sparat in 695 kr/år. Dock finns det bättre fonder..

 
Ingen bild

Negativ

23 februari 2012 16:22

Svensk fondservice verkar ha heltidsanställd personal med uppgift att skriva förskönade inlägg om deras förträfflighet. Patetiskt! Byt jobb till någon seriös arbetsgivare!

 
essbeck

essbeck

15 mars 2012 13:51

Det är lite ironiskt, jag ser att jag kommenterat i denna tråd förrut.

Igår den 14 mars 2012 fick jag påringning av dem igen dvs 2 år senare. Jag har inget tålamod med dem. Jag säger att jag inte köper någonting över telefon och klickar av dem.

Sedan ringer de igen direkt, jag klickar av dem igen, och de ringer igen direkt, och jag gör samma sak. Sedan blir det tyst.

Idag ringer de igen och jag gör samma sak.

Jag är inte intresserad av deras dynga men de fortsätter och ringer.

http://essbeck.wordpress.com

 
arg

arg

16 mars 2012 22:46

Jag e så arg så jag vet inte vart jag ska bli avde har lurat oss oxå,,De sa att man kunde gå ur när man ville,,,utan några bekymmer ,,,,Nu har dom skickatärendet till inkasso,,utan att ha skickat ut några inbelaningskort ,,,Vi e berädda på att stämma dom rejält,,,,Så till alla gå ej med ,,,,

http://svensk fond service

 
Ingen bild

Frihet

3 april 2012 18:39

Blev idag uppringd av en försäljare från Svensk Fondservice som började sitt säljsnack och efter ett tag så sa jag att jag vill kolla upp er innan jag gör några affärer. Då blev han genast defensiv och började försöka få mig att inte bry mig om kritiken jag skulle hitta (ingen är perfekt typ) och ju mer han snackade "säljsnack" ju misstänksammare blev jag och då blev han störd så jag bara avslutade samtalet. Om inte någon tål granskning och att bli ifrågasatt så ligger det en hund begraven är min erfarenhet så se upp med Svensk Fondservice.

 
Ingen bild

Ewa

9 april 2012 15:18

Blev uppringd i dag av en försäljare från sfs, han försökte skrämma mig med att min premiepension var placerad i högriskfonder. När jag förklarade att de inte är det så kom han av sig och sa att han skulle kolla upp det och återkomma. De är tydligen inte vana vid att folk har koll på sina pensionsfonder.

 
Ingen bild

JR E.

16 april 2012 23:07

SFS är verkligen bluff o båg! Satsa hellre på ett fondbolag som jobbar med seriösa metoder, rutiner och har framför allt erfarna medarbetare! Har hört så mycket illa om SFS och det är uppenbart att i denna blogg så sitter någon som är betald av SFS att blogga positivt om dem! Jag menar, det är OSERIÖST! Deras callcenter chef är ett ungt skämt som lärt sig sälja på Cyperns callcenters, försäljningschef en avdankad bartender och vdn är en riktig slösaktig mini-stekare!

 
yvonne Johansson

yvonne Johansson

27 april 2012 22:04

Hejsan! Vilken tur jag tittade in här. Jag har blivit uppringd av Svensk Fondservise och jag har nu 14 dagar på mig att bestämma mig om jag vill ha dom. Jag har inte skrivit på något än, men jag har pratat in ett muntligt avtal så länge och fått lite papper hem att läsa vad Svensk Fondservice är för något. Jag tror jag ska ringa och tacka nej i veckan. Men kan någon tippsa mig om fondbolag som man kan lita på?

http://www.ymj.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Kristin

18 maj 2012 11:55

svar till Jojje:
TUSEN TACK FÖR TIPSET!
min 14-dagars uppsägningstid gick ut nästa vecka, men bestämde mig för att ringa och avsäga mig avtalet :) TYCKER INTE MAN SKA VARA OTREVLIG MOT TELEMARKETING-FOLK, vet själv hur det är att sitta på andra sidan, man gör faktiskt bara sitt jobb, och de som säljer är självklart inte de som är utbildade ekonomer, MEN JAG ÄR SNÅLÄNNING ;) och därför vill jag gärna undkomma årsavgiften om det är möjligt... så jag loggade in på Pensionsmyndigeten.se och sökte själv upp svensk fondservice och går nu efter den istället för AP7såpa . lika enklet som med ett litet klick! så får jag se hur det blir :) har mest studerat tidigare så har inte så mkt pensionsparande än. Men komemr börjar jobba mera nu och fyller snart 30 så det är väl dags att testa lite iaf :)
SOM SAGT tack igen för tipsen, men kom ihåg, det finns kritik om alla företag..

 
Ingen bild

nick

21 maj 2012 19:36

Det finns inget mer tragiskt än missnöjes människor som sitter och hatar på internet, utan att inse att man som myndig person har ett eget ansvar. Vill man inte köpa något via telefon så är det väl bara att säga nej och lägga på alt inte svara om man inte känner igen ett numer. Man har även ett ansvar om man ingår ett avtal. 90% av er röstar säkert på SD också....

 
Ingen bild

jonas

28 maj 2012 16:15

Svensk fondservice ringde mig idag, sa NEJ tre gånger ändå gav han inte upp, så då lade jag på luren. Hoppas nu inte de skickar en räkning ändå.

 
Ingen bild

Evgeni Malkin

7 juni 2012 16:52

Tacka inte ja till någonting som har med Svensk fondservice att göra över telefon! Dom säljer en gratistjänst!! Ni kan själva gå in på pensionsmyndighetens hemsida och placera er i deras fonder om ni vill. Då undviker ni årskostnaden på 679:-

 
Ingen bild

kent

26 juni 2012 16:57

Det många missar är att man kan gå in på ppm.se och ändra till deras fond helt gratis.Det är bara att söka på svensk fondservice (balanserad,maximal,offensiv) så kommer det upp tre stycken fonder som är exakt samma som dom vill att man ska välja.
Alltså behöver man inte betala för att välja dessa fonder.Detta är den stora BLUFFEN.
MVH Kent

 
Ingen bild

Dappen

18 juli 2012 12:29

SFS suger! Har blivit jagad av dom under två år utan att ha skrivit under något.
Kom ihåg att överenskommelsen på telefon gäller inte om man inte skrivt under pappren. men säg inte ja på telefon för det, några ggr om året kommer det nya kravbrev och uppmaningar från nya finansbolag om att man ska betala. SFS borde fråntyas sitt tillstånd att bedriva verksamhet pga sina oseriösa metoder!! Pissirriterande! Läg ner!!

 
Ingen bild

Tomas

29 augusti 2012 11:27

jag har ett uttalande från DM nämnden om just detta företaget & att de ej accepterar att man ej vill bli kontaktad av dom

 
Ingen bild

polarbear

21 september 2012 21:53

Tänk på att om de nu har 75000 redan i sitt nät drar de in över 45 milj bara i avgifter å sen tar de väl betalt om man vill "konsultera" dem oxå.

 
Ingen bild

J

28 september 2012 12:03

Men snälla, ni som gått med på att få hem information har väl antagligen sagt ja till ett muntligt avtal. Tackar ni ja till ett muntligt avtal så är det ju bara att slå en pling till deras kundtjänst om det är så att paniken slår till. Och dessutom, med erfarenhet själv av telefonförsäljning så finns det inte på kartan för en säljare att skicka ut information utan att gå med på ett avtal. Face it, så är det.

 
Ingen bild

Knasen

11 oktober 2012 14:31

Jag har varit med om ett och annat samtal från olika förvaltare. Jag har idag lärt mig att kolla upp själva företaget på allabolag.se och även kolla deras avkastning på morningstar.se.

 
Ingen bild

löven

11 oktober 2012 14:39

Fick tips om att kolla denna sida http://diabasweb.kov.se/doksok.asp?DSN=0 och SvFs har 25 anmälningar bara i år!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla Lindholm - 13 augusti 2012 09:28

Tiden går och nästan hela sommaren har nu passerat. Långsamt blir jag bättre och denna vecka är det tänkt att jag ska börja träna lite lite mer vilket betyder en si så där 10-14h. Håll tummarna för att huvudet sitter kvar och armar och ben svarar - s...

Av Camilla Lindholm - 27 juni 2012 20:13

Först kommer ingenting, sen kommer ingenting och sen får man hela flaskans innehåll på tallriken. Det är väl det som brukar kallas för ketchupeffekten, eller som i mitt fall att det händer massor  av saker på en gång. Nu kan jag i och för sig inte hä...

Av Camilla Lindholm - 18 maj 2012 11:17

Phua vilken pärs det har varit. Efter magsjukan vars sviter fortfarande ger sig till känna genom en orolig och öm mage och lite andra besvär så börjar jag skönja ljuset i tunneln. I efterhand kan jag konstatera att det nog inte var jättebra att start...

Av Camilla Lindholm - 2 maj 2012 08:47

Såhär några dagar efteråt är det nästan komiskt det som hände i Holland. Tydligen var det inte meningen att jag skulle köra denna tävling - en favorit som jag vunnit 2år i rad. Strul har det varit en bra bit innan denna tävling men låt mig börja från...

Av Camilla Lindholm - 20 april 2012 11:10

och avsaknaden av att bara kila ner två trappor till ett framdukat frukost och middagsbord är total. Dagens ständiga fråga är numera - vad ska vi äta i dag då? Något som man kanske inte kan äta som huvudmål men ändock är fantastiskt gott är hemgjort ...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Blogginfo.se

RSS

Följ bloggen

Följ Camilla Lindholms tri-blogg med Blogkeen
Följ Camilla Lindholms tri-blogg med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se