Alla inlägg under juli 2008

Av Camilla Lindholm - 14 juli 2008 21:07

Det blev ingen cykling igår som planerat, istället sprang jag en kort progressiv löptur och simmade en sväng med Lars i havet. Tanken var att jag skulle försöka lära mig och drafta på Lars genom att ligga lite brevid honom. Men jag var så fruktansvärt dåligt på det att det snarare blev så att han sökte mig. Själv var jag allt som oftast på väg mot något helt annat håll, vanligtvis fel.

Tidigare på dagen åkte jag med Helen för att se på Sövdetävlingen, vilket var både kul och smärtsamt (jag vill ju så gärna tävla själv). De flesta gjorde ett gott jobb, även om jag blev både förvånad och arg över att min Lars strategi för gårdagen helt uppenbart var att drafta på en klubbkompis. Det får man inte! Men Lars försvarade sig med att han sagt till Martin, som det gällde, att "jag tänker ligga på ditt hjul under cyklingen" som om det skulle vara förmildrande omständigheter. Tack och lov fick han sitt straff, stop and go, och Martin tänkte säkert att "skönt nu blev jag av med honom". Lars klagade även på att Martin tycktes spotta och fräsa lite väl mycket under turen, vilket borde indikera att Martin inte var allt för nöjd med att ha Lars snyltande på hans hjul. Men vad händer efter att Lars tagit sitt straff? Jo, Lars cyklar ikapp Martin och fortsätter nagla sig fast bakom honom. Det ska inte kunna hända, utan Lars måste helt enkelt maskat på cyklingen!

Nåväl, jag må klandra Lars för sina dumheter men jag är inte precis guds bästa barn själv. Häromdagen när Rickard och jag var ute på en cykeltur rullade vi förbi ett väldoftande jordgubbsfält. Alla vet väl vid det här laget att jag är synnerligen svag för jordgubbar, varför jag övertalade Rickard att vi skulle smyga fram och plocka ett par, vilket vi också gjorde. De smakade ljuvligt och mycket bättre än de jordgubbar som Lars och jag köpt tidigare. Igår på kvällen övertalade jag Rickard att vi skulle ge oss ut på en jordgubbsräd, Lars vägrade och tyckte att det var både barnsligt och omoraliskt.  Så vid 22.45-tiden kröp Rickard och jag svartklädda omkring i ett okänt jordgubbsfält och plockade varsin liter jordgubbar innan vi nöjda och utan skuldkänslor begav oss hem igen. Så undrar vem som är mest omoralisk av oss två, Lars som draftar (vilket jag aldrig skulle göra), eller jag som pallar jordgubbar (vilket Lars aldrig skulle göra)? Vad tycker ni?

Av Camilla Lindholm - 12 juli 2008 21:05

Gårdagen var trevlig och som ett resultat av det kom jag i säng alldeles för sent för att kunna vakna utvilad. Dock var Lars riktigt human i morse och lät mig sova. Jag vaknade inte förrän han ringde till sin egen mobil (för att höra var den låg) som lång typ 15cm från mitt öra och fick mig att studsa upp ur sängen.

Eftersom väderprognosen hade indikerat regn så kändes hela dagen som en bonusdag när verkligenheten log och visade upp ett soligt men lite vindigt Malmö. Det blev en helt underbar cykeldag och jag lyckades skrapa ihop en hel hög cykelmil så det var väldigt trevligt. Dagens fokus var att försöka hålla uppe kadensen, vilken har sänkts iom skadan. Då är det perfekt med en kadensmätare som håller koll, något jag verkligen behöver eftersom jag lätt trillar ner till 75-78 i kadens annars.

I morgon tänkte jag ta mig till den lilla skånska hålan Sövde, där Triathlon Syd arrangerar en triathlontävling. Det är många i klubben som ska köra och däribland även Lars, Daniel och Rickard. Planen är att cykla dit och spana in hur det går för dem. Vädret ser ut till att bli riktigt bra och förhoppningsvis slipper de fjolårets grymma storm som vid ett tillfälle nästan fick mig att flyga av vägen. I morgon tävlar även Tove i Österrike,  varför det blir en "jobbig" dag att hålla koll på alla resultat :-)!

Av Camilla Lindholm - 11 juli 2008 16:25

Både igår och idag har jag cyklat utan att det gör ont alls. Knät känns betydligt mer stabilt nu än tidigare så det är skönt. Kanske finns det hopp om livet. Idag cyklade Rickard brevid mig med min tempohjälm som han lånat. Han ska tävla på söndag och kunde inte låta bli att hela tiden "testa" av formen. Så han körde några minuter tempoträning då och då medan jag rullade på lilla klingan mest hela tiden. Men eftersom han har brutit sin lilltå (det är dumt att sparka på betongväggar Rickard) så ska han bara simma och cykla.

I kväll kommer det över ett gäng vänner. Vi ska käka lite och på begäran av Anna spela poker. Det har jag bara gjort en gång, hemma hos Daniel, och då vann jag! Vi får se hur det går ikväll :-)!

Av Camilla Lindholm - 9 juli 2008 21:13

Nu har det hänt lite saker. I går skulle jag enligt plan ta min första cykeltur på evigheter. Egentligen tänkte jag sätta mig på trainern, så att jag skulle kunna hoppa av vid minsta smärta, men när Tove frågade om jag skulle följa med så svarade jag nervöst ja till sist. Trots att jag var smärtfri blev det en kort tur, jag vågade helt enkelt inte cykla så länge. Även idag har jag varit ute en sväng utan att det kändes någonting. Det är helt obeskrivligt skönt! Men samtidigt vet jag att det på intet sätt innebär att jag är skadefri, utan nu måste jag ta det väldigt försiktigt så att jag inte överanstränger mig och läkprocessen går alltid lite fram och tillbaka. Sedan att min cykelform för närvarande är usel får jag väl leva med :-)!

Igår tävlade jag även i löpning.  Loppet gick kl 21.00  i Ystad och vi sprang längs med de gator där Wallanderböckerna utspelas. Jag hade fått för mig att loppet skulle vara slätt, rakt och platt som en pannkaka, men loppet innehöll både en lång backe, gräs, grus och kullersten. Men mest utmärkande var dock alla 90-graderssvängar och knixiga kurvor mellan  smågatorna. Loppet mätte 6km och återigen kom jag tvåa, efter grymma Sandra Nilsson. Men igår var jag ganska nöjd med loppet, även om jag inte riktigt uppfyllde min måltid att hålla 3.35 i snitt. Efter passet i söndags tyckte jag att det kunde vara ett rimligt mål men jag tappade för mycket i de krokiga gränderna de sista två km. Jag var lite rädd om mitt knä och så var jag för trött för att accelerera upp tillräckligt fort efter alla inbromsningarna, så snittet blev 3.36 Hade banan varit som jag trodde att den skulle vara tror jag nog att jag hade kunnat hålla 3.35 så jag är ändå nöjd. Dessutom fick jag ett kvitto på att intervallpassen i fredags och i söndags gav effekt.

Av Camilla Lindholm - 6 juli 2008 19:50

Det och simmar är det enda jag gjort i träningsväg den här veckan. Igår sprang jag två gånger och fick på sätt ihop ett långpass på 2.30. Det var det längsta passet på jättelänge med råge!  Idag sprang jag en tvåtusing och 4 tusingar på ca 3.30fart Det var skönt att känna att det fanns lite fart i kroppen trots minst sagt usel träning den sista tiden. Hur cykelformen är vill jag inte ens fundera på.

Mindre kul är att jag numera bildat klubb med Rickard då jag skadat min stackars tå. Igår när vi simmade satt det skitungar på linan och tyngde ner den så att jag slog i den när jag simmade bröstbenspark. Det gjorde skitont och idag är den helt krokig och lealös, men jag springer ändå. Om springa är det enda jag kan göra tänker jag inte låta någon skitunge förstöra det för mig. Nästa gång kanske jag ska ta på mig handpaddlar och hacka ungen i huvudet - jag är så trött på dem. Igår kväll när vi käkade middag i västra hamnen diskuterade vi just detta och Rickard fällde en kommentar om att jag skulle ha hetsigt humör (han åsyftade just ungarna på badet antar jag, för annars är jag ju snällheten själv :-)). Det stämmer att jag irriterar mig på ungarna eftersom jag numera redan stör mig på dem vid blotta åsynen av dem. Men jag kan avslöja att jag inte är den enda!! Kan inte deras föräldrar uppfosta dem att låta bli att hoppa på simmande folk, förstöra dyra linor eller vara allmänt skrikiga och störiga på offentliga platser där andra människor betalar för att träna. Är det så lustigt att man blir irriterad? Jag antar att jag snart är ökänd och har säkert något otrevligt smeknamn bland barnen - men det tar jag som en komplimang.

Efter middagen gick vi hem till Lars och Helen och åt upp Helens formidabelt goda kaka med raberber och vit choklad som hon i all hast vispat ihop, bara sådär, tjoff, tjoff! Helen är en fantastisk kock och Lars kan skatta sig lycklig som har henne. Värre då med med min Lars - han får sällan några goda kakor av mig , mer då grönsaker, nötter, fisk och frukt.

Av Camilla Lindholm - 4 juli 2008 20:23

Idag direkt efter simningen körde jag mitt första fartpass på bra mycket länge. Tanken var att jag skulle få känna på lite syra och väcka kroppen så att den kan springa fort igen. Jag har känt mig lite igenslaggad på sistone :-)! Passet bestod inledningsvis av några korta hårda intervaller i syfte att dra på mig lite syra, därefter kom huvudserien på 5 (6x150m) i lite olika farter. Varje serien hade något nytt "kul" moment som tex trycka sista 20m eller trycka första 60m eller trycka 50m, vanligt 50m och trycka 50m, allt för att kroppen skulle få jobba. Det kändes rostigt och motigt och kroppen skrek; nej, nej, nej sluta du är inte klok. Inne i min skalle skrek jag minst lika högt jo, jo, jo och mitt huvud vann idag. Det här var ett pass jag behövde och inledde projektet "få upp Camillas fart......" På söndag är det dags igen.

Av Camilla Lindholm - 3 juli 2008 14:31

Det finns få saker som smakar så sött i munnen som en vinst och det är lätt att skapa ett beroende. Gårdagens lopp om 12.6km gick mestadels på skog- och grusvägar och innehöll en hel del rullande backar. Det må vara hur vackert och skonsamt underlag som helst i skogen men ska jag springa fort behöver jag asfalt och platt underlag. Kontenta, jag befinner mig gärna i skogen och kan rent av gärna träna där, men tävla det gör jag helst på stenhårt asfalt med fäste under fötterna. Som ni förstår så vann jag inte, nä jag kom bara tvåa då Sandra Nilsson satte av i ett rasande tempo som hon sedan bestämde sig för att hålla rakt igenom hela loppet. Själv kom jag bara tvåa och förbannade min ofokusering under loppet. Om jag ska prestera bra så behöver jag bli nervös, vilket sällan brukar vara några problem, men det var jag inte igår. Tvärtom kände jag mig seg och hängig och hade inte ens lust att ta ut mig. Under loppet funderade jag även ut ett simpass som jag tänkte köra dagen efter (typ idag då). Det och dalande form är ingen bra kombination. Positivt var i alla fall att klubben bjöd på fika efter loppet, att Daniel rusade in som överlycklig tvåa efter orienteringsfantomen Johan Modig och att mitt sura knä inte gjorde ont under hela loppet. Innan vi åkte hem delade Daniel och jag på en langos efter att Daniel nästan tjatat ihjäl sig för att få en. Själv tyckte jag inte att friterat bröd med gräddfil, rödlök och ost lockade särskilt mycket, men det var rätt okej.

Av Camilla Lindholm - 1 juli 2008 18:22

Igår var jag på ytterligare en behandling och på grund av att det var så tidigt så kände jag inte för att springa innan, så jag simmade istället :-)! Efteråt kan man verkligen INTE springa - aj aj aj, så när jag kom hem efter en öm bilresa ner till Malmö igen så återstod bara simning för den träningssugne. Rickard var snäll och gjorde mig sällskap. Han har brutit tån och haltar numera omkring i ett par mindre snygga träskor. Det är en ganska munter syn att se honom traska omkring i ett par sådana. Ännu roligare blir det när man tar i beaktande att han bott i Limhamn hela sitt liv, och kör omkring i en Z4! Ut ur bilen kliver en välklädd snygg ung man i solglasögon och träskor!!!! Mmm, nice!

Så igår blev det två simpass vilket kanske är bra för mig! Idag simmade jag och Rickard igen (Daniel var även där) och nu har jag precis avverkat ca 14km upphackad löpning. Jag körde några lätta intervaller i parken för att se om knät höll. Det gjorde lite ont i början, men efter ett tag släppte det. I morgon ska jag försöka springa igenom ett lopp i Hörby som ingår i Skånes GP. Hoppas hoppas jag kan göra det och inte måste bryta pga smärta. Håll tummarna.